måndag 18 april 2011

Hur ser en volontärvecka ut?

Tänkte att jag skulle förklara hur en volontärvecka kan se ut här i Cusco. Tre dagar i veckan åker vi till skolan som ligger i Pumamarca och håller i ett antal klasser. Så som det ser ut nu har vi bild,engelska,idrott, datorkunskap och dagis. Detta sker på måndagar, onsdagar och fredagar. Vi har lektioner mellan 10 och 13.30 och därefter har vi egen tid och spanskalektioner.

Dagis är min favorit just nu, ganska enkelt och barnen är helt underbara! vi startar med att vi tvättar händerna och hjälper barnen med att snyta näsan. Därefter målar vi eller exempelvis någon form av utomhusaktivitet - som Limbo!

Det som är mest utmanande nu i skolan är att försöka göra en plan för mina veckor framöver, dvs. se till att lektionerna följer någon slags röd tröd. Vill ju givetvis
att barnen ska lära sig så mycket som möjligt.

Tisdagar och torsdagar är det trädgårdsarbete som gäller. Dock har jag fått problem med någon slags allergi i växthusen, så mitt nuvarande jobb är att städa bland verktyg, färger och annat material. Har pratat med våran doktor och har fått piller som jag ska prova i veckan. Vill verkligen hjälpa till i växthusen och rensa allt ogräs!

Förhoppningsvis kommer jag även få möjlighet att måla de kommande veckorna. Ni som har varit i skolan kanske kommer ihåg kartan över USA och sydamerika? vi ska nu försöka få med Sverige! Andra saker som vi ska göra är att laga staket, bygga ett nytt växthus - vilket kommer bli det tredje på skolans område.

Vi gör även hembesök hos familjer. Vi har besökt en dam som heter Lucia samt Marisa. Dessa hembesök har varit mentalt jobbiga. Att se hur dom lever, vad dom äter (vissa dagar äter dom inte) osv. Meningen med desssa hembesök är att ta reda på hur dom har det, vad dom behöver och vilka problem som finns. Angående Marisa kommer vi antagligen att hjälpa till att bygga golv på övervåningen. Finns tyvärr ingen dörr,
och jag tror att hon måste fixa detta själv. Lucias familj fick av perus challenge deras gas påfylld - så att dom kan laga mat ordentligt. Detta kostade 25 sol, vilket är mycket för familjerna. Om jag kommer ihåg korrekt tjänar familjerna 15 sol i veckan, vilket mosvarar ca 30 kronor...

Här följer lite blandade bilder:



Här målar vi masker:


En lekfull tjej:


Gänget:


Barnen hjälps åt att ringa i klockan för rast:


Cusco:


Plaza de Armas:


Här äter man marsvin...


Vegemite...något slags pålägg från Australien. Passar bra till rostad-bröd.

1 kommentar:

  1. Du är grym Mange! Ta det lugnt med de giftiga djungelväxterna så att man får se dig igen! :)

    hälsn. Johan (from the Gym)

    SvaraRadera